Ako Vettel predbehol Hamiltona a vyhral VC Austrálie?

Mercedes mal najrýchlejšie auto aj pole position a Lewis Hamilton bezpečne okupoval prvú priečku. Napriek tomu však vyhral Sebastian Vettel, ktorý výborne využil režim virtuálneho Safety Car-u.

Čo sa presne stalo?

Lewis Hamilton absolvoval štandardný pit stop pod zelenými vlajkami, kým Ferrari nechalo Vettela krúžiť na trati so starými pneumatikami. Nemec sa tak dostal na čelo pretekov, no s vedomím, že aj on bude musieť do boxov a jeho náskok sa na opotrebovaných gumách beznádejne scvrkával – z približne 16-tich sekúnd na 12-násť behom pár okruhov.

V tomto momente bol Vettel prakticky odpísaný. Za normálnych okolností by ho Hamilton na nových pneumatikách takmer dobehol a v momente, keď by jeho Ferrari konečne zašlo do boxov, vrátil by sa zabetónovaný až na tretej priečke, s ešte oveľa väčšou stratou na druhého Kimiho Raikkonena.

Ferrari s pretekmi nemohlo spraviť vôbec nič, a tak bolo jediným rozumným riešením zostať vonku, strácať čas a čakať na zázrak. Lenže ten po odstúpení Haasu naozaj prišiel!

Šance na povolanie VSC alebo reálneho Safety Caru nie sú veľké, ale obvzlášť na úzkych (takmer) mestských tratiach existujú. Počas VSC síce trvá pit-stop rovnako dlho (a na návrat na prvú priečku potrebujete náskok približne 22 sekúnd), no ostatní piloti na trati krúžia oveľa pomalšie. Tým pádom pilota v boxoch nedobiehajú zďaleka tak rýchlo. Na návrat po výmene koliest tak už nepotrebujete 22, ale, ako dokázala VC Austrálie, len približne 10 sekúnd.

Mohol s tým Mercedes niečo urobiť?

Zrejme nie. Ferrari malo skrátka obrovské šťastie, že virtuálny Safety Car „vyšiel“ v ten pravý moment. Lewis Hamilton musel do boxov vtedy, kedy do nich aj reálne zašiel – Mercedes totiž v tom čase potreboval pokryť najmä pit-stop Kimiho Raikkonena jazdiaceho 3 sekundy za ním.

Trochu nás prekvapuje, že inžinieri Mercedesu aj komentátori pretekov na Sport 2 zostali takí zaskočení. Pit-stop pod VSC alebo klasickým Safety Carom je vždy oveľa výhodnejší, to však neznamená, že s tým strieborní mohli niečo urobiť. Možno len aktivovať Party Mode a „Hammer-time“ tesne po Hamiltonovom pit-stope, aby Vettela sťahovali čo najrýchlejšie a z 12-sekundového okna za Vettelom by pre prípad VSC bolo oveľa menej. V tom prípade by sa Vettel stihol vrátiť len na druhú priečku.

Nezabúdajme, že Mercedes skrátka musel pokryť pit-stop v tom čase druhého Raikkonena. Ak by tentoraz Vettel nebol celý víkend pomalší než jeho tímový kolega a na tretej priečke by namiesto Sebastiana jazdil Kimi, zrejme by s podobným trikom vyhral práve Fín. Alebo, ak by neurobil hodiny, Verstappen, kedže štartoval na červených gumách. Strieborným šípom okno strategických možností výrazne zúžil aj Bottas, ktorý do boja o čelo vôbec nezasiahol a tím Toto Wolfa tak nemohol stratégie rozdeliť podobne ako Ferrari.