F1 Race Recap – VC Austrálie (Melbourne 2018)

Ako sa jednotlivým tímom darilo počas VC Austrálie? Poďme si všetky výkony rozobrať jeden po druhom.

1. Ferrari – Sebastian Vettel (P1), Kimi Raikkonen (P3)

Konečne poznáme odpoveď na otázku, ktorú sme si kládli celú zimu: „Bude v prvých pretekoch rýchlejší Mercedes alebo Ferrari?“ A odpoveď je… Mercedes! Rozdiel bol badateľný najmä v kvalifikácii (-0,6 sekundy), no aj počas celých pretekov. Prekvapením sú výkony Kimiho Raikkonena, ktorý bol celý víkend rýchlejší než Vettel.

Niekedy sa ale výsledky nepýtajú na to, kto bol najrýchlejší. Niekedy stačí brutálna dávka šťastia. Vettel by bol skončil jasne tretí, no Virtuálny Safety Car bol darček z nebies a posunul ho na prvé miesto.

Iróniou je, že ak sa Kimi viac flákal, zrejme by bola stratégia Ferrari opačná a vyhral by on. Veríme, že na výkony v Austrálii nadviaže a po rokoch sa znova zapojí sa do bitky o titul.

2. Mercedes –Lewis Hamilton (P2), Valtteri Bottas (P8) 

Vedľa to začína vyzerať, že Bottas v skupine najhorúcejších kandidátov opäť nebude. V kvalifikácii na brilantného Hamiltona nestačil a keď potreboval vytiahnuť aj posledné eso, spanikáril a havaroval. V pretekoch sa potom s najvýkonnejším autom nedokázal poriadne posunúť – je z toho len ôsme miesto a instantná strata v šampionáte.

Drobným ospravedlnením pre Valtteriho môže byť ťažké predbiehanie a zložitá jazda v špinavom vzduchu, na ktorý je očividne Mercedes už dlho citlivejší než všetci ostatní.

Ani Hamilton sa po VSC už nedostal cez Vettla späť na prvú priečku, hoci na to mal všetky predpoklady aj rýchlosť.

3. Red Bull – Daniel Ricciardo (P4), Max Verstappen (P6)

Red Bull je presne tam, kde sme ho čakali. Má tretie najrýchlejšie auto, ale na Ferrari ani Mercedes to ešte stále nestačí. Tím mal pomerne dosť smoly. Ricciardo musel po penalizácii štartovať zo stredu poľa a Verstappen prekaučoval štart. Obaja potom strácali čas za dvojicou Haasov.

Verstappen dopadol ešte horšie, kedže sa v snahe dostať Magnussena roztočil. A mal k tomu blízko už niekoľko kôl predtým. Nevedno, či príliš tlačil na pílu, alebo utrpel poškodenie v prvej zákrute. Po tom všetkom je šiesta priečka ešte OK.

Diskusie rozvíril incident s predbiehaním Alonsa pod žltými vlajkami. S prostou výmenou pilotov bez zbytočných penalizácií súhlasíme, Max totiž Alonsa vychádzajúceho z boxov nemohol do posledných sekúnd vôbec vidieť a pretekári môžu závodiť až po prvú tabuľu s digitálnou vlajkou, nie len do momentu, kedy žltú uvidí oko televízneho diváka.

4. McLaren – Fernando Alonso (P5), Stoffel Vandoorne (P9)

Druhá najzásadnejšia otázka zimy: „Bol odchod od Hondy k Renaultu chybou alebo spasením?“. Nuž, vyzerá to, že spasením! McLaren sa síce v testoch potýkal s technickými problémami, tie však úplne zmizli a obe autá skončili na bodoch, bez výraznejších problémov. A vyzerá to, že šasi z Anglicka bude lepšie než továrenský Renault, hlavne v rukách Fernanda.

Na štvrté miesto to reálne stále nestačí, kedže to za normálnych okolností zatiaľ stále patrí Haasu. McLaren však podľa nás v priebehu sezóny pôjde hore a Haas opačným smerom.

5. Renault – Nico Hulkenberg (P7), Carlos Sainz (P10)

Všetci piloti s motormi Renault sa vyhli technickým problémom, čo je dobrá správa. Továrenský Renault bol trochu nevýrazný, ale zobral body oboma autami. Aj Sainz zachránil desiate miesto, hoci sa veľmi trápil so „zdravotnými“ problémami.

V jeho aute sa totiž pokazilo dávkovanie nápoja a Carlos musel vypiť takmer celú flašu naraz, kedže mu tekutina pod helmou špliehala priamo do úst. Následne sa mu urobilo poriadne zle. A to zďaleka nebol najbizarnejší príbeh VC Austrálie…

6. Force India – Sergio Perez (P11), Sebastian Ocon (P12)

Force India musí mať hlavu v smútku. Vlani jasne štvrtý najlepší tím zrazu nestačí ani na body? A to má útrobách najlepší motor od Mercedesu. Tím síce od testov do Austrálie priniesol množstvo vylepšení a ďalšie by mali stihnúť do Španielska, no už teraz je jasné, že táto sezóna bude oveľa skromnejšia.

Špekuluje sa, že limitujúcim faktorom počas zimy bolo obmedzené množstvo financií na vývoj.

7. Sauber –  Charles Leclerc (P13), Marcus Ericsson (DNF) 

Naopak Sauber má dôvody na úsmevy. Partnerstvo s Alfou Romeo tím posilnilo a zrejme dalo zabudnúť na červené čísla bankových zostatkov. Body sú síce stále ďaleko, no Leclercov cieľ je niekde úplne inde. Zbierať skúsenosti a o rok či dva nahradiť Raikkonena vo Ferrari.

8. Williams – Lance Stroll (P14), Sergej Sirotkin (P11)

Už zrejme nikto neverí tvrdeniam, že silný motor vyrieši množstvo problémov. Po Force Indii sa ďalej prepadá aj Williams. Zlé šasi a mladí piloti nedávajú veľa nádejí na vývoj a rýchle zvrátenie situácie.

Williams čaká ďalšia ťažká a veľmi dlhá sezóna s takmer určite smutným výsledkom.

9. Toro Rosso – Brendon Hartley (P15), Pierre Gasly (DNF) 

Ak Honda vyzerala ku koncu vlaňajšej sezóny lepšie a Toro Rosso v testoch oveľa rýchlejšie než McLaren, tak na to rýchlo zabudnite! Austrália bola ťažkým vytriezvením a kopancom späť do reality. Gaslyho zastavil problém s motorom (a z troch agregátor na rok sú razom už len dva, vďaka čomu si prvé penalizácie odbije zrejme ešte do leta). Hartley síce jazdil, ale beznádejne posledný.

Prestávame veriť, že to Honda vôbec niekedy dokáže poskladať správne. Kým totiž nevyriešite spoľahlivosť, nemôžete pridávať výkon. A pokiaľ nedokážete vyriešiť spoľahlivosť rovnakých(!) komponentov štyri roky po sebe, možno to nedokážete vôbec.

10. Haas – Romain Grosjean (DNF), Kevin Magnussen (DNF)

Magnusen na 4. mieste, Grosjean na 5. pozícii. Výborných 22 bodov do tabuľky tímov, vďaka čomu odskočíte Renaultu, McLarenu aj Force Indii a výrazne si uľahčíte celú jar. Tak nejako to malo vyzerať.

Lenže prišli katastrofálne tri kolá a dve zastávky v boxoch, počas ktorých najprv zle upevnené koleso zastavilo Magnusena a potom Grosjeana.

Úplná katastrova, ktorá sa skúsenému tímu v seriáli F1 nemôže stávať. Aby sme to vysvetlili. Nejde o to, sa mechanikom skríži matica, ale o to, že auto s nezabezpečenou pneumatikou skrátka nesmie vyjsť na trať. Vypustenie z boxov riadi semafor, na ktorom sa nerozsvieti zelená, kým poverený mechanik neoverí, že cez boxovú uličku neprechádza ďalšie auto. Spínače pre potvrdenie správne vykonaných operácií majú vo väčšine tímov aj mechanici so vzduchovými pišťoľami.

V prípade Haasu bolo jasné, že kolesá neboli na svojich miestach, no auto od mechanikov aj tak odišlo. Dvakrát. To skutočne nechápeme.