Formula 1 štartuje novú sezónu 2018 – čo a koho sledovať?

Do štartu Veľkej Ceny Austrálie v Melbourne ostáva už len pár dní. Zimná prestávka so sebou opäť priniesla niekoľko zmien a karty boli rozdané od nuly. Náš článok vás prevedie najdôležitejšími zmenami, novinkami a možno tiež odhalí, kto bude najhorúcejším favoritom na titul.

Čo je nové?

Halo – Monopostom pribudla (podľa názoru väčšiny verenosti) mimoriadne nevskusná ochrana hlavy, takzvaná „svätožiara“. Diskusie o nej však postupne utíchli a my predpokladáme, že v Číne už hlavnou témou určite nebude. Zvykneme si. Podľa prvých testov výhľad jazdcov vpred nijako neobmedzuje. Trochu sa obávame len o viditeľnosť štartových svetiel a do obrovských stúpaní, napríklad Eau Rouge v Spa či prvej zákruty v USA.

F1 Halo svätožiara

Pevné reštarty – Od sezóny 2018 nastane zmena pri reštarte pretekov po výjazde Safety Caru. Namiesto letmého re-štartu by mali autá opäť zastaviť na vyznačených pozíciách v strede cieľovej rovinky. Počkáme na zhasnutie piatich červených svetiel a opäť vyrazíme v ústrety kolíziám pri prvom ostrom brzdení.

Pokusy počas testov však ukázali obrovské rozdiely v schopnosti odlepiť sa od štartového roštu na opotrebovaných pneumatikách. Nebudeme prekvapení, ak sa ostré nasadenie tejto novinky ešte o pár týždňov posunie. Alebo nás čakajú zmätky a kolízie?

Nová TV grafika, animácie a pohľady kamier – Liberty Media príde po odhalení nového loga aj s novou televíznou grafikou. Titulky s menami pretekárov a stĺpec s aktuálnym poradím v sezóne 2017 patril k tým najdokonalejším a najvyladenejším. Dúfame, že novinkám v prenosoch nebude chýbať nič podstatné a diváci ich prijmú pozitívne. Uvidíme už v piatkovom tréningu.

F1 tiež spúšťa vlastnú streamovaciu platformu (to sa bohužiaľ netýka Slovenska, kde má na prenosy práva stanica Sport 1 a Sport 2). Možno sa však dočkáme viacerých rozhovorov od legendárneho Willa Burxtona, ktorý začal pracovať priamo pre manažment Formuly 1. Liberty Media by takto mala vychádzať v ústrety menším vysielateľom, bez zázemia porovnateľného napríklad s britskou Sky Sports.

Aká bude výkonnosť jednotlivých tímov?

Mercedes (Hamilton / Bottas) – Všetci čakáme, že súboj strieborných šípov s Ferrari bude ešte tesnejší než vlani. No.. podľa prvých odhadov to vyzerá, že Mercedes pripravil ďalšiu evolúciu už takmer dokonalého auta. Na prvý pohľad nevidno radikálne zmeny, vylepšovalo sa zrejme najmä pod kapotou.

Mercedes v testoch skončil tesne za Ferrari, ale nemusel nasadiť najmäkšie pneumatiky. Favoritom bude opäť Hamilton. Bottas dostane ďalšiu šancu, no Brita musí okamžite porážať. Inak je v tomto tíme posledných 12 mesiacov a jeho kariéra začne ísť poriadne z kopca.

F1 mercedes 2018

Ferrari (Vettel / Raikkonen) – Naopak, červené auto vyzerá radikálne a prináša množstvo neočakávaných krídelok, výstupkov, dier a iných aerodynamických riešení. Ferrari buď objavilo niečo, vďaka čomu ostatných preskočí, alebo v panike prekreslilo všetko, čo tím používal doteraz a začne s výrazným deficitom, ktorý nemusí stiahnuť až do Abú Dhabí.

Očakávame aj poslednú šancu pre Kimiho Raikkonena, ktorý svojim tímovým kolegom už pár rokov vôbec nestačí. Pôjde o jeho poslednú sezónu?

Red Bull (Ricciardo / Verstappen) – Všetci dúfame, že Red Bull zasiahne do súboja dvoch najlepších tímov a my uvidíme najzaujímavejšiu sezónu za posledných pár rokov. Spoľahlivosť (a výkon) Renaultu ale môže byť priveľkým závažím okolo pása červených býkov. A ak sa Red Bull naozaj dotiahne na najlepších, bude fuška aj ukaučovanie tej najvyrovnanejšej jazdeckej dvojice v štartovom poli.

Renault (Sainz Jr. / Hulkenberg) – Renault bol počas minulého roka jasne piatym najlepším tímom, no na konci akoby z nich vyfučala para. Majú dostatok financií, majú dostatok skúseností a majú dvoch skvelých pilotov. No majú aj dostatočne kvalifikovaný manažment a ideálneho šéfa tímu? Cyril Abiteboul zatiaľ príliš nepresvedčil.

Haas (Grosjean / Magnussen) – Motory Ferrari, ale vlastné aerodynamické riešenia a veľká chuť po pódiách. Po sľubnom štarte prišla horšia sezóna 2017, no podľa mnohých je Haas čiernym koňom. Potvrdiť to však zatiaľ nijako nevieme.

Force India (Ocon / Perez) – Jasná štvorka z roku 2017, ktorej ale predpovedáme zostupný trend. Ocon je určite jednou z najväčších mladých hviezd, vlani nedokončil len jedny preteky a pre rok 2019 zrejme nahradí Bottasa vedľa Lewisa Hamiltona v Mercedese. Tím však v testoch príliš nepresvedčil a iní (Red Bull, Renault či Toro Rosso s Hondou alebo McLaren s Renaultom) majú oveľa viac peňazí, prípadne aspoň skúseností než nová Force F1.

Toro Rosso (Gasly / Hartley) – Tím prichýlil Hondu a tá z nejho spravila prakticky továrenský spolok s neobmedzeným množstvom financií. Japonci navyše v posledných pretekoch vlaňajšieho ročníka začali vystrkovať rohy, zlepšili spoľahlivosť a… možno to všetko konečne začne fungovať. Dvaja mladí piloti spolu s oveľa skromnejšími ambíciami Franza Tosta odfúknu tlak na japonských pleciach. Podľa nás ďalší čierny kôň!

McLaren (Alonso / Vandoorne) – Alonsovi chuť jazdiť ešte stále nechýba. Bude mať najnabitejší kalendár zo všetkých, veď okrem kompletného ročníka F1 odjazdí aj všetky preteky WEC s Toyotou. McLaren však opäť začne úplne odzačiatku, kedže Hondu (ktorej to možno konečne začalo ísť) vymenil za Renault.

Výkon šasi je veľkou neznámou, spoľahlivosť po problémoch v predsezónnych testoch vzbudzuje obavy a tlak, tlak na všetkých je nepredstaviteľne vysoký. Alonso bude po každej prehre konfrontovaný s tým, či bol prechod k Renaultu dobrým ťahom a či toto nie je jeho naozaj posledná sezóna. O dobrých správach na vyváženie tohto negativizmu zatiaľ nevieme.

Fernando Alonso

Sauber (Leclerc / Ericsson) – Leclerc štartuje svoju dospelácku kariéru a po tom, čo predvádzal v GP2, ho každý považuje za malého Verstappena. V testoch bol ale pomerne „crash-happy“ a z auta vystupoval častejšie do štrku než na podlahu garáže. (Ericsson je v tíme preto, lebo peniaze.) Pomôžu motory Ferrari a tím už nebude musieť obracať každé euro, ale na odrazenie od dna bude zrejme treba viac než len jednu zimu.

Williams (Stroll / Sirotkin) – Pre fanúšikov legendárneho tímu nemáme dobré správy. Auto v testoch vôbec nefungovalo. A čo je horšie, nešlo o technické problémy. Williams jazdil, ale strašne pomaly a do zákrut,  v ktorých musí pracovať aerodynamika, ešte pomalšie. Vyzerá to na veľké chyby vo vývoji.

Navyše šaškovanie s jazdeckým zložením nikomu nepomohlo. Proti Strollovi po vlaňajšku nič nemáme, ale naozaj je toto duo, ktoré dokáže potiahnuť vývoj auta tam, kde to tím potrebuje?

Nový ročník Formuly 1 štartuje už najbližší víkend.