Mala by sa Formula 1 vzdať systému penalizácií?

V minulosti výsledky kvalifikácie určovali aj štartový rošt, no dnes je poradie bez zmien takmer raritou. Do hry vstupujú penalizácie od stewardov za priestupky v predchádzajúcich veľkých cenách,  no hlavne tresty za výmeny jednotlivých komponentov v monoposte.

Tímy totiž majú k dispozícii po štyri kusy spaľovacích motorov, turbo jednotiek, kinetických motor-generátorov (MGU-K), tepelných generátorov (MGU-H), úložísk energie a kontrolných jednotiek. S tými musia odjazdiť celú sezónu 2017. Ak príde k poruche a musia nasadiť piatu (alebo ktorúkoľvek ďalšiu) z vyššie spomenutých jednotiek, pilot bude odsunutý na štarte o niekoľko miest dozadu.

Zatiaľ najväčší objem penalizácií prišiel práve pred štartokm pretekov v Taliansku, kde deväť jazdcov dostalo súhrnný trest 150 miest.

Situácia bola tak bizarná, že na mieste, kde sa kvalifikoval, odštartoval iba víťaz Lewis Hamilton. Sergio Perez dostal trest 5 miest za výmenu prevodovky, ale štartoval vyššie, než sa umiestnil v kvalifikácii! Ostatní piloti totiž jednoducho dostali väčšie tresty.

Systém penalizácii bol do F1-tky zavedený kvôli znižovaniu nákladov – aby bohatšie tímy nemohli využívať nespočetné množstvo motorov, ktoré si tie slabšie nemôžu dovoliť. Má však aj viacerých kritikov a situácia sa môže ešte vyostriť budúcu sezónu. Pre rok 2018 má sa totiž limit vyššie spomenutých komponentov znížiť zo 4 len na 3. Do kalendára ale pribudne ešte VC Francúzska…

Neprehľadné presuny môžeme označiť za čudné alebo vyslovene trápne, pravdou však je, že premiešané poradie dokáže preteky poriadne okoreniť. Ricciardo sa z konca poľa dostal dostal až na fantastické tretie miesto, naopak Ocon alebo Stroll výborne držali priečky po štarte z prvého a druhého radu.

Mala by sa F1 súčasného systému penalizácii zbaviť?

Takúto jednoduchú otázku položila čitateľom svojho webu televízna stanica Sky. A odpovede možno prekvapia. Hoci na diskusných fórach a medzi jazdcami padá veľa nadávok, takmer polovici tresty vôbec nevadia. Až 45 % divákov si ich želá zachovať. Konzervatívnejšia tretina (29 %) by radšej ukrajovala z bodov v pohári konštruktérov, peňažné tresty, odsuny o menej miest alebo (pravdepodobne nereálne) neobmedzené výdavky v prieskume označilo iba cca päť percent z veľmi slušnej vzorky 54 810 čitateľov.

Aký je váš názor? Podeľte sa oň s ostatnými v komentároch nižšie.