Race Recap – VC Maďarska (Hungaroring 2017)

Ako sa jednotlivým tímom F1 darilo na nedeľnej VC Maďarska na Hungaroringu? Poďme si jednotlivé výkony prekne prehľadne rozobrať jeden po druhom.

1. Ferrari – Tím naplno využil, že im pomalý a kľukatý okruh v rozpálenom Maďarsku ideálne sedel. Sebastian Vettel (P1) sa síce musel potýkať s čudnými problémami s riadením, no vďaka nemožnosti na Hungaroringu predbiehať (aspoň v rámci silnej štvorky), sa jeho pozícia nikdy nedostala pod poriadny tlak.

Kimi Raikkonen (P2) – počas víkendu konečne predvádzal to, čo sa od jazdca v najsilnejšom tíme očakáva. Stratégia Ferrari však bola opäť plná hlúpostí. Prečo na Bottasov pit stop nereagovali okamžite, ale až o kolo neskôr a 6-sekundový náskok pred Mercedesmi nechali po výmene znížiť na 2 sekundy?

Rovnako nemalo zmysel nechať Kimiho krúžiť za pomalým Vettelom. Mali jazdcov vymeniť a nechať si Fína vypracovať bezpečný náskok. Ďalší fail naopak spôsobil, že sme videli drámu až do konca a double červených bolo ohrozené. Pri Maranelle stáli všetci svätí a predbiehacia impotencia dnešnej F1.

Tak je vlastne jedno, že z Raikkonena bola znova len handra, ktorá dokončila tam, kde patrí. Za Vettelom. Nechápeme však, že to ešte Kimimu stojí za to. A už vôbec nechápeme, že ho prakticky potvrdili aj na ďalší rok. Naše vysvetlenie? Ferarri proste nezohnalo žiadnu červenú kalkulačku. To by vyjasňovalo pravidelné taktické prešľapy aj to, že nikto nevidí, ako ich Raikkonenove tragické výkony ohrozujú v šampionáte tímov.

2. Mercedes – Ťažko povedať, prečo Mercedesu táto trať nesadla. Veľké teplo? Valtteri Bottas (P3) ale odviedol maximum, porazil Hamiltona v kvalifikácii a v pretekoch už len bezmocne krúžil za Ferrari. Vlastne si v závere dosť zavaril, keď po výmene pozícií s Lewisom začal odpadať a dostal sa pod tlak od Verstappena.

Lewis Hamilton (P4) sa potýkal s komunikačnými problémami a až takmer do polovice pretekov nemohol rozprávať smerom k tímu. Technici ale neskôr všetko obnovili a Hamilton ožil. Chválime výmenu pozícií a snahu zaútočiť. A zrejme aj výmenu naspäť v poslednom kole.

Bolo správne, že si ju Mercedes nechal na poslednú zákrutu a umožnil Hamiltonovi tlačiť až do konca. My by sme dokonca Bottasa naspäť nepustili. Fín totiž odpadol príliš ďaleko. A myslieť treba aj na šampionát.

3. RedBull – Áno, populárny Max Verstappen (P5) jednoznačne spôsobil nehodu v prvom kole a odstrelil tímového kolegu z pretekov. Dostal za to po zásluhe 10-sekundový trest. Potom však ukázal veľmi pekné tempo a dokonca sa dotiahol na prvú štvorku bezmocne krúžiacu vo vláčiku za Vettelom.

A čo k spomínanej nehode? Prvý problém bol veľmi skoro brzdiaci Raikkonen v prvej zákrute. Verstappen musel mimo trať a znečistenú ľavú pneumatiku následne prebrzdil, po priamke priamo do Ricciarda.

Daniel Ricciardo (nedokončil) bol pomerne tvrdý, možno až zbytočne. Takéto veci sa stávajú a Max si sypal popol na hlavu. Dobre však odhadol, že Verstappen premotivovane skúšal získať pozíciu naspäť, aby mal navrch práve pred tímovým kolegom.

4. McLaren – Fernando Alonso (P6) sa opäť raz išiel pretrhnúť. Predviedol perfektný predbiehací manéver vonkajškom na Saiza a k výbornej šiestej priečke pridal aj prekvapivé najrýchlejšie kolo. Z toho si celý paddock doslova sadol na zadok. Potvrdzuje sa však to, čo sme naznačili už v Power Rankingu zo Silverstone. McLaren naozaj pridáva. Je rýchlejší a ubúda tiež technických problémov. Obe autá v cieli. A na bodoch!

Stoffel Vandoorne (P10) totiž pridal ešte bodík a McLaren sa odlepil z posledného miesta v tabuľke konštruktérov. Už je pred Sauberom. Škoda, že v Spa to zrejme bude úplne naopak. Z trate, kde je motor oproti prítlaku a vyváženiu nepodstatný, prejdeme na nekonečné belgické rovinky. Avšak až po letnej prestávke.

5. Toro Rosso – Carlos Sainz Jr. (P7) priniesol body, v súboji s Alonsom bol možno až za hranicou fair-play. Toro Rosso ale bude musieť pridať, aby ich McLaren nepreskočil. Daniil Kvyat (P11) dokázal zostať mimo všetkých problémov. Aspoň nejaké dobré správy!

6. Force India – Čo by to boli za preteky, keby vyrovnaná dvojica Sebastian Ocon (P8) a Sergio Perez (P9) neskončila hneď za sebou. Opäť však medzi nimi prišlo ku kontaktu a to je niečo, nad čím by sa vo Force Indii mali poriadne zamyslieť. Vzájomný kontakt v prvom kole vraj mierne poškodil Oconovu podlahu. Body sú však doma.

7. Renault – Jolyon Palmer (P12) dokončil! Po tom, čo si svoj crash-time vybral už v piatok. Bohužiaľ však až za prvou desiatkou. Zatial v tíme zostáva, tak snáď mu obstojný výsledok pridá aspoň nejakú pohodu.

Nico Hulkenberg (nedokončil) na body siahal, ale po kontakte s Magnussenom sa dostal mimo trať až za Kvyata. Nakoniec odstúpil úplne. Zaujal hlavne incidentom po pretekoch, kedy sa o Magnussenovi vyjadril pomerne nelichotivo. Žiadal dokonca tvrdý trest za vulgárnu poznámku od bloňdatého mladíka.

Takže pekne poporiadku: Kevin sa rozpráva s TV reportérkou, ty si len tak prídeš a začneš do neho niečo hustiť. On ťa pošle do P-éčka, a ty sa začneš čudovať. Seriously?

8. Haas – Kevin Magnussen (P13) ale naozaj kontakt spôsobil a naozaj „otvoril“ riadenie aby Hulkenberga vyviezol mimo trať. Komisári to ocenili 5-sekundovým trestom. Romain Grosjean (nedokončil) doplatil na chybu tímu a vypustenie s nesprávne upevneným ľavým zadným kolesom. Šokujúce, že takto prešiel celého pol kola. FIA toto naozaj nevidí rada a naparila HAAS-u pokutu 5000 eur.

Inak, čo to bolo s výkonmi mechanikov? Force India dlhý pit stop, Mercedes zdržanie… problémy mali takmer všetci.

9. Williams – Lance Stroll (P14) dokrúžil na 14. priečke, Williams sa začína prepadať poriadne hlboko. V Spa by ich silný agregát Mercedesu mohol vytiahnuť späť na body. Uvidíme, či bude Massa schopný pretekať. V Maďarsku ho odstavil tajomný problém. Zrejme ten istý, na ktorý doplatil Martin Brundle zo Sky. Problémy vraj malo viac než 10 ľudí v kolotoči F1.

Paul di Resta (nedokončil) naskočil do Williamsu až na poslednú chvíľu. V aute F1 sedel naposledy v roku 2013 a potom až v sobotňajšej kvalifikácii. Tam porazil aspoň Sauber. Spravil však 5 rýchlych kôl, každé jedno rýchlejšie než to predošlé. Ktovie, kam až by sa dostal, ak by mal viac času. Z pretekov, kde s pomalým Williamsom veľa narobiť nemohol, ho nakoniec odstavil technický problém.

Kimi Raikkonen ho pri predbiehaní o kolo posielal naspäť do komentátorskej kabíny. Hm… Kimi už konečne porazil tímového kolegu? Nie? Aha…

10. Sauber – Oba Saubery Pascala Wehrleina (P15) i Marcusa Ericssona (P16) boli pomerne nevýrazné, skúsili to aspoň alternatívnou stratégiou a skorým pit stopom počas Safety Caru. Sauber by sa však mohol začať viac usmievať už budúci rok. Bolo potvrdené nové partnerstvo s Ferarri, od januára už s poslednou verziou pohonných jednotiek.