Race Recap – VC Japonska (Suzuka 2017)

Ako sa jednotlivým tímom darilo počas VC Japonska? Poďme si všetky výkony rozobrať jeden po druhom, vrátane videí a množstva fotografií.

1. Mercedes – Lewis Hamilton (P1), Valtteri Bottas (P4)
Levis Hamilton dokázal na svojom zozname odškrtnúť aj posledný okruh, kde ešte nezískal pole position. Udržal si prvú priečku a vďaka Vettelovým problémom prakticky hladí titul majstra sveta. Zobrať si ho môže už v nasledujúcej VC USA, ak na svojho konkurenta získa aspoť 17 bodov.

Dokázal manažovať svoje tempo, hoci Mercedes žral pneumatiky výraznejšie než Red Bull a v posledných kolách sa dostal pod obrovský tlak od Maxa Verstappena.

Bottasove výkony sú v posledných týždňoch sklamaním. V nedeľu odviedol to, čo tím potreboval, keď išiel do boxov o niečo neskôr, pustil Hamiltona a chvíľu brzdil Red Bull. Pochváľme ho aspoň za manéver, ktorým to urobil. Budúceho majstra sveta pustil tesne pred čiarou detekcie DRS, aby na cieľovej rovinke mohol otvoriť zadné krídlo a odraziť útok Holanďana. Radi by sme ho však videli opäť vyhrávať…

2. RedBull – Max Verstappen (P2), Daniel Ricciardo (P3)
Verstappen po dlhom čase prehral kvalifikačný duel s Ricciardom, no lepšie odštartoval a prakticky okamžite bol tretí. Fantasticky rýchlo predbehol aj Vettela, hoci toho už zrejme brzdili technické problémy. Zdalo sa, že na Mercedes by vďaka nižšej maximálnej rýchlosti nemal, no v závere ušetril pneumatiky a opäť tvrdo atakoval. Druhé víťazstvo v rade mu možno ušlo len vďaka nedisciplinovanému Massovi a Alonsovi, ktorí ignorovali modré vlajky.

3. Ferrari Kimi Raikkonen (P5), Sebastian Vettel (DNF)
Ferrari môže na oba šampionáty zabudnúť. Séria technických problémov je až zarážajúca. Nejedná sa totiž o zlyhanie komponentov pod záťažou v priebehu pretekov. Auto nefunguje už po výjazde z boxov a rolovaní na štartový rošt. V Malajzii odtlačili Raikkonena, v Japonsku sa sviečka menila pred zhasnutím červených svetiel na aute Sebastiana Vettela. Na perfektné odskúšanie všetkých funkcií majú červení vždy niekoľko hodín pred 14.00 hod.

Raikkonen tentoraz dokončil, z jeho výkonov ale nemôžu mať radosť ani jeho najväčší priaznivci. V Singapure, v Malajzii i Suzuke malo Ferrari zrejme najrýchlejšie auto. Ak sa Raikkonenovi vyhnú problémy alebo nehoda v prvom kole, aj tak skončí až za oboma Mercedesmi a oboma Red Bullmi.

Otázky na Vettela, či je šampionát stratený, sú bezpredmetné. V prvom rade stratený je, v druhom tím aj tak vždy ide naplno a skúša Veľkú Cenu vyhrať. Ak už, tak budú pod menším tlakom a zrejme ešte na niektorej zo zostávajúcich tratí skončia na najvyššom stupienku. V tabuľke tímov si budú musieť postrážiť výborné duo Max & Daniel.

4. Force India – Sergio Perez (P6), Sebastian Ocon (P7)
Ďalší pekný výsledok, ďalšie solídne body. Tím tento rok už takmer určite skončí štvrtý. A na zrátanie, kedy Ocon i Perez skončili tesne za sebou, by sme potrebovali poriadne veľa prstov.

To len dokazuje, ako vyrovnaných pilotov Force India má. Perez sa možnosti bojovať s Oconom na trati dožadoval zbytočne. Jednak sa bezprostredne za kolegu dostal iba pri zdržovaní pilotmi, ktorí ešte neboli v boxoch a navyše, Pred Sebastianom bola obrovská medzera. Takže počet bodov odvezených z Japonska, by zostal rovnaký. Ak by sa navzájom (opäť) neposlali do štrku.

5. Haas – Kevin Magnussen (P8), Romain Grosjean (P9)
Magnussen! Áno, tento chlapík je na trati poriadne tvrdý, ale nikdy nespôsobil žiadnu veľkú nehodu alebo vyradenie súpera. A spôsob, akým si vyšliapol na Massu sa musel páčiť každému. Navyše takto otvoril dvere aj Grosjeanovi, ktorý sa okolo Felipeho prešmykol spolu s ním.

Grosjan svoje auto opäť rozbil počas kvalifikácie, ale domov obaja priniesli solídne body. A v tabuľke preskočili Renault.

6. Williams – Felipe Massa (P10), Lance Stroll (DNF),
Stroll sa potýkal s viacerými problémami, už jeho úvodný výlet mimo trať bol veľmi čudný. Neskôr mu zlyhalo zavesenie alebo disk pneumatiky. Našťastie nezostrelil Ricciarda.

Massa priniesol bod, ale inak na trati skôr prekážal. Opäť zasiahol do súboja jazdcov o kolo rýchlejších.

7. McLaren – Fernando Alonso (P11), Stoffel Vandoorne (P14), F
To isté platí aj pre Alonsa. Chápeme, že sa snaží z pomalej Hondy vyťažiť čo najviac, bol však mimo bodov a nebolo to prvý krát. Stewardi sa rozhodli udeliť mu napomenutie.

Vandorne mal sériu dobrých pretekov, no tá v Suzuke skončila. Výkon Honde na domácej pôde opäť chýbal. Pozitívom je aspoň zlepšenie spoľahlivosti a obe autá v cieli.

8. Renault – Jolyon Palmer (P12), Nico Hulkenberg (DNF),
Palmer už vie, že sa s Formulou 1 lúči. Pre ďalšie preteky v USA ho nahradí Carlos Sainz. Palmer končí s negatívnou bilanciou 0:16 na kvalifikačné duely s Hulkenbergom. V poslednom čase sa zlepšil, no stále bol pomalší a my by sme ho v tíme nechceli tiež. S návratom Gaslyho do Super Formulí a voľným miestom v Toro Rosso tu ešte malá nádej je, ale podľa nás už monopost F1 nikdy šoférovať nebude.

Hulkenberga tentoraz odstavil kuriózny problém s DRS, ktoré nešlo zavrieť a mohlo spôsobiť obrovskú nehodu. Smutné je, že Renault mnohí považujeme za teoreticky štvrté najrýchlejšie auto za Mercedesom, Ferrari a Red Bullom. Veľa od nich čakáme aj budúci rok. Skutočnosť je však taká, že v pohári konštruktérov sa prepadli za Toro Rosso, slabučký Williams i Haas. To nejako nesedí…

9. Toro Rosso – Pierre Gasly (P13), Carlos Sainz Jr. (DNF)
Gasly zatiaľ veľa neukázal, nemôžeme však naňho byť nijako tvrdí. Oba svoje preteky zatiaľ dokončil a zbiera skúsenosti. V Toro Rosso si naňho dôsledne posvietime až budúci rok. Na VC USA si možno odskočí naspäť do svojho domáceho seriálu, keďže Honda by rada vyhrala titul. Potom by sa do Austinu vrátil Danil Kvyat.

Sainz sa z Toro Rosso chcel rozlúčiť výborným výkonom, namiesto toho ale nikým neatakovaný skončil po šmyku v prvom kole v bariérách. Hups.

10. Sauber –  Pascal Wehrlein (P15), Marcus Ericsson (DNF) 
Opäť smiešny výkon a chýbajúca rýchlosť. Ericsson skončil v bariérách, keď sa ani nepokúsil povoliť zablokované kolesá a zatočiť, tak ako Raikkonen či Vettel počas voľných tréningov.