Race Recap – VC Mexika (2017)

Ako sa jednotlivým tímom darilo počas VC Mexika? Poďme si všetky výkony rozobrať jeden po druhom, vrátane videí a množstva fotografií.

1. RedBull – Max Verstappen (P1), Daniel Ricciardo (DNF)

Red Bull potvrdzuje, že v závere sezóny disponuje naozaj luxusnou formou. Verstappenovi sa konečne vyhýbajú technické problémy a zbiera jedno pódium za druhým. Z toho vo Veľkej Cene USA ho vytlačilo kontroverzné rozhodnutie traťových komisárov (podľa Maxa možno hlavne jedného, Garryho Conellyho), no ani v Mexiku sa nebál vystrčiť lakte.

Tentokrát v súboji s Vettelom dokázal zostať medzi bielymi čiarami vyznačujúcimi trať a, hoci trochu prekvapivo, ukázal najväčšie tempo aj počas všetkých 71 kôl. Pravda, o jeho motor Renault sme sa obávali až do toho posledného. Zaslúžené víťazstvo. Možno nie posledné tento rok.

Jeho kolega Daniel Ricciardo kvôli penalizáciám štartoval až zo zadných radov a tešili sme sa na niekoľko jeho parádnych manévrov, kedy by svoje auto pustil na brzdy pred súperov z tradične neuveriteľných vzdialeností. Bohužiaľ, veľmi skoro ho zastavil ďalší technický problém.

2. Mercedes –Valtteri Bottas (P2), Lewis Hamilton (P9) 

Bottas odviedol dobrú prácu a celý čas istil druhú priečku, ktorú Vettel potreboval pre, aspoň teoretické, udržanie svojich nádejí v boji o titul. Hoci aktuálne zďaleka nie je taký rýchly ako Hamilton, v šampionáte ešte môže získať aj druhé miesto. Na Vettela stráca len 15 bodov. A Ferrari ich spolu s Nemcom zvykne rozhadzovať ako na bežiacom páse.

Hamilton sa zaplietol do úvodnej kolízie a doplatil na ňu vlastne najviac. S defektom mu to k mechanikom trvalo veľmi dlho a zrejme sa pridalo aj veľké poškodenie podlahy. Je až šokujúce, ako citlivý je Mercedes (prakticky najrýchlejšie auto v poli?) na jazdu v závese za ostatnými. Lewis bol dlho bezmocný aj proti Renaultu Carlosa Sainza či Sauberom. Neskôr sa však rozbehol a predral aspoň na deviatu priečku.

Tohtoročný šampionát Brit vyhral s prehľadom už dve podujatia predkoncom. A pred jeho formou skutočne musíme zložiť poklonu. Odkedy sa stal vegánom  od Monzy je špičkový, sústredený, uvoľnený a vtipkujúci pri každej príležitosti. V tomto nastavení je pravdepodobne neporaziteľný. Ak si podobný mindset udrží, štyri tituli Majstra sveta F1 nemusia byť konečné číslo. Nica Rosberga s jeho neplánovaným dôchodkom zatiaľ nenapodobí.

3. Ferrari Kimi Raikkonen (P3), Sebastian Vettel (P4)

Raikkonen skončil na pódiu, ktoré si zrejme zaslúžil. Kedže Vettel nevyhnutne potreboval aspoň 18 bodov za druhé miesto, Ferrari nemuselo prikročiť k výmene pozícii medzi ním a Vettelom. Lenže… počítajte s nami: Vettel musel do boxov už v prvom kole, keďže menil predné krídlo. To je 32 sekúnd navyše (Hamilton menil iba pneumatiky za 29 sekúnd).  Musel sa tiež obťažovať s predbiehaním Massu, Force Indií, Saubermi a podobne. V cieli ale obe Ferrari delilo iba 16 sekúnd a to mal Raikkonen ideálne preteky s čistým vzduchom pred sebou. Jeho fanúšikov to zrejme nahnevá, ale on bol zasa výrazne pomalší. Vettel by možno vedel vyzvať aj Bottasa či dokonca Verstappena, ale Kimi…

Vettel si možno zaslúži potlesk za parádnu stíhaciu jazdu. Predieranie sa poľom mu išlo (zrejme aj vďaka lepšie nastavenému Ferrari) jednoduchšie. Za úvodnú kolíziu však nesie plnú zodpovednosť práve on. Aj Verstappen aj Hamilton mu nechávali dostatok miesta, no on narazil do jedného aj druhého v rozmedzí 2 zákrut. Ak by spôsobil defekt aj Maxovi, zrejme by sa mu ušla penalizácia. Priveľmi agresívny bol už v Singapure a aj tu to skončilo nehodou.

Diskutovať by sme mohli aj nad jeho opustením trate v súboji s Massom. V čom bol tento incident iný v porovnaní s Verstappenom v USA? Že išlo o opustenie trate na vonkajšku, nie skrátenie si dráhy? Samozrejme, že Massa Vettela vytlačil, ale to teoreticky Raikkonen Verstappena tiež. Len dovnútra okruhu, nie von.

4. Force India – Sebastian Ocon (P5), Sergio Perez (P7)

Ocon v Mexiku predviedol lepší výkon ako Perez na domácej pôde. Obaja však skončili len dve pozície od seba. Parádna spoľahlivosť Force Indie a pravidelné finišovanie na bodoch od oboch jazdcov znamenajú zaslúžené štvrté miesto za Mercedesom, Ferrari a Red Bullo, v pohári konštruktérov. Tím má navyše štastie, že duo Perez – Ocon ešte nezačala lákať silná trojka.

5. Williams – Lance Stroll (P6), Felipe Massa (P11)

Forma Williamsu je ako na húpačke. Stroll síce s Massom prehráva v rýchlosti na jedno kolo v kvalifikáciách, no v pretekoch sa nám, najmä v druhej polovici sezóny, zdá silnejší on. Ak zabudneme na popretekový incident s Vettelom z Malajzie, dokáže zostať mimo všetkých problémov, nekoliduje a nosí body.

To na Massu sa každý víkend niekto sťažuje. Tentoraz takmer neukrotil šmyk smerom do Vettela, inokedy ignoruje modré vlajky a zasahuje do súbojov o víťazstvo. Minulý rok sa v Brazílii lúčil rozhodnutý odísť na dôchodok. Na poslednú chvíľu nahradil Bottasa a teraz sa mu z nových monopostov z vyšším prítlakom už nechce.

V hre o jeho sedačku je najmä Robert Kubica a Paul di Restta, pri ktorých si Massa nedával práve servítku pred ústa. Podľa nás by bolo angažovanie Kubicu riskantné, aj keď by zrejme prinieslo veľkých sponzorov. Peniaze však nosí aj Stroll Senior (otec Lanca). Zmysel by dávalo aj podpísanie s vykopnutým Kvyatom. Tak či tak, Massa má asi najmenšie šance a podľa všetkého oprávnene. Oznámi to Williams ešte pred Interlagosom?

6. Haas – Kevin Magnussen (P8), Romain Grosjean (P15)

Slušný výkon a slušné body od Magnussena, hoci forma Haasu už nevyzerá ktovieako dobre. Romain „sťažnosti“ Grosjean skončil len 15-ty, aj po inkasovaní 5-sekundovej penalizácie.

7. McLaren – Fernando Alonso (P10), Stoffel Vandoorne (P12)

Veľmi dobre začína vyzerať tiež Mclaren. Honda zapracovala na spoľahlivosti, dokončuje preteky a jeden či druhý pilot nosia aj drobné body. Už v kvalifikácii to vyzeralo nádejne aj  s postupom do Q3. Nakoniec priniesol bod len Alonso, po perfektnom a férovom súboji s predierajúcim sa Hamiltonom.

Treba oceniť, že hoci tam prišlo k drobnému kontaktu, obaja si nechávali miesto a nevytláčali sa až na trávu. Zdravíme Felipeho Massu!

8. Toro Rosso – Pierre Gasly (P13), Brendon Hartley (DNF)  

Kompletne obmenená dvojka Toro Rosso to nemá ľahké, no nie je na nich vyvíjaný abslútne žiadny tlak či očakávania. Obaja majú takmer istú sedačku na budúcu sezónu. Hartley doplatil na otrasnú spoľahlivosť Renaultu, no ako už nieko z motoristickej obce poznamenal – máte pri ňom pocit, ako by bol súčasťou seriálu už od Melbourne. Nerobí chyby, jazdí spoľahlivo.

9. Sauber –  Pascal Wehrlein (P14), Marcus Ericsson (DNF) 

To tu má zrejme sedačku istú len Ericsson. Vďaka väčším a silnejším sponzorom, no v posledných kvalifikáciách Wehrleina poráža. To, že nevydrží technika je vlastne jedno. O rok dostanú aktuálnu verziu motorov Ferrari.

S nimi pravdepodobne príde Leclerc alebo Giovanazzi, čo vytlačí Wehrleina. Pre neho nemá miesto ani Mercedes, ani Force India a zrejme ani Williams. Lenže on nič svetoborné zatiaľ neukázal. Má síce titul z DTM, no ten má aj di Resta. A menej náhodný. Pascal v sezóne 2015 vyhral len dve veľké ceny a pri počte pole positions svieti veľká nula. Druhý Jamie Green v tom roku až štyrikrát nedokončil.

10. Renault – Carlos Sainz (DNF), Nico Hulkenberg (DNF),

Renault mal naozaj otrasný víkend. Až tak hrozný, že by sme na mieste McLarenu roztrhali nové zmluvy a radšej zostali s Hondou. Pre technické problémy nedokončil Sainz, Hulkenberg, Ricciardo ani Hartley. Problémom malo byť najmä chladenie v riedkom mexickom vzduchu, kvôli vysokej nadmorskej výške.