Race Recap – VC Singapuru (Marina Bay 2017)

Ako sa jednotlivým tímom darilo počas VC Singapuru? Poďme si všetky výkony rozobrať jeden po druhom, vrátane videí a množstva fotografií.

1. Mercedes – Lewis Hamilton (P1), Valtteri Bottas (P3)
Do nedele 14:03 SEČ to vyzeralo, že má Mercedes veľký problém. Ferrari i Red Bull boli od prvých tréningov jasne rýchlejší a prekvapivo zle dopadla aj kvalifikácia, kde sa čakalo, že rýchlejší režim spaľovania predsa len strieborné šípy potlačí o niečo vyššie. No Lewis štartoval až piaty a Valtteri ešte o priečku za ním. O novonadobudnuté vedenie v šamipionáte mal Brit prísť, otázkou bolo iba o koľko bodov.

Hamilton perfektne odštartoval a vyhol sa úvodnej skrumáži. Po prvej zákrute bol druhý, len aby zranený Vettel po pár metroch odporúčal do bariér. P1. Pokyn do vysielačky bol jasný. Nepotrebujeme vyhrať. Akýkoľvek výsledok znamená, že na Vettela získame MASÍVNE.

Red Bull nedokázal nájsť rýchlosť z tréningov a Hamilton si v pohode dokrúžil pre veľmi, veľmi cenné víťazstvo. Možno rozhodujúce pre zisk titulu.

Bottas sa z problémov úplne nedostal, no tretie miesto je dobré. Vettelovi vďaka stabilným výsledkom začína dýchať na krk aj on, o titule pre konštruktérov už pochybuje len málokto.

2. RedBull – Daniel Ricciardo (P2), Max Verstappen (DNF)
Ďalší výborný výsledok od veľmi vyrovnaného Ricciarda, aj keď sme čakali, že tempo Red Bullu bude stačiť na víťazstvo. Podľa nás plechovky ešte tento rok niečo vyhrajú. Počas víkendu došlo k špekuláciám o odchode Renaultu a potvrdeniu, že od budúcej sezóny sa bude tím oficiálne volať Aston Martin Red Bull Racing.

Max Verstappen bol opäť zapletený v ďalšej nehode. Minule sme spomínali, že by mal jazdiť konzervatívnejšie, najmä v prvých kolách. Ale viete čo? Šampionát je už stratený a v nedeľu mal veľkú šancu vyhrať. Navyše, hoci sa to z prvých záberov nezdalo, neurobil nič zlé. Takmer všetci nezaujatí pozorovatelia sa zhodli, že vina padá na Sebastiana Vettela.

3. Toro Rosso – Carlos Sainz Jr. (P4), Daniil Kvyat (DNF)
Carlos Sainz bol potvrdený Renaultom pre ďalší rok a ako by ho táto správa obliala živou vodou. Predvádzal výborný výkon, aj keď – ak by sme si prirátali obe vypadnuté Ferrari a Verstappena, bola by z toho viac-menej štandardná siedma priečka. Skalp Force Indie sa však ráta.

Kvyat išiel slušne, no až do momentu, kedy to prehnal a skončil v bariérách. Tu priestor na tvrdú kritiku nie je, podmienky boli veľmi ťažké. Uvidíme, či sa v tíme udrží aj ďalší rok, ale odchod Sainza mu v tom môže pomôcť. Tím potrebuje stabilitu a jazdca, ktorý auto pozná.

4. Force India – Sergio Perez (P5), Sebastian Ocon (P10)
Force India prepadla v kvalifikácii, Perez štartoval 12. a Ocon až 14. Perez sa však výborne prepracoval dopredu, predviedol aj niekoľko parádnych súbojov. Po slabších výkonoch a ťukancoch s tímovým kolegom, ktoré boli najmä jeho vina, to naozaj potreboval.

Ocon bol v Singapure slabší, ale mal aj horší štart a doplatil na premávku pred ním. Súboje so Strollom a Magnussenom boli skutočnou ozdobou. A aj ten jeden bodík sa ráta.

5. Renault – Jolyon Palmer (P6), Nico Hulkenberg (DNF),
Oba Renaulty v Q3! Aj keď bol Palmer znova pomalší, po Hulkenbergovom vypadnutí ho takmer plne nahradil a získal svoje prvé body v šampionáte. A bolo ich hneď osem! Bohužiaľ pre neho, zatiaľ to nevyzerá, že si VC Singapuru zajazdí aj o rok. Špekuluje sa dokonca o tom, že ho Sainz nahradí už v Malajzii, no my predpokladáme, že sezónu dojazdí. Palmer bol svižný najmä na štarte, kde profitoval z mokrých pneumatík (kým prestali fungovať).

Hulkenberg mal možno aj na prvú päťku namiesto Sainza, no tím sa mohol mokrých pneu zbaviť rýchlejšie – už počas druhého Safety Caru, kedy to rozbil Kvyat. Nakoniec ho odstavili technické problémy, no Renault sa stále zlepšuje a budúci rok môžu byť pravidelne na pódiu.

6. McLaren – Stoffel Vandoorne (P7), Fernando Alonso (DNF)
Prvé body získal aj Vandoorne, rovno štyri. Možno pozorujeme aj mierne zlepšenia Hondy, obe autá sa dostali do tretej časti kvalifikácie v sobotu. Že by bolo výhodnejšie zostať s Hondou aj pre rok 2018? Tím však pravdepodobne uprednostnil udržanie si Fernanda Alonsa. Renault je tiež stávka s vysokou hodnotou. Francúzi urobia všetko preto, aby boli na vrchole aspoň od sezóny 2021, kedy nastúpi nová generácia motorov.

Alonso predviedol parádny štart. Sám hovoril o útoku na pódium, čo je trochu prehnané ale… kto vie. Každopádne ho trafil Raikkonen s bezmocným Verstappenom. Je až neuveriteľné, že polámaný McLaren dokázal krúžiť ešte niekoľko kôl.

7. Williams – Lance Stroll (P8), Felipe Massa (P11)
Stroll sa stále zlepšuje. Na mokrej trati sa ničoho nebál a predviedol pár ostrých súbojov s Oconom, Magnussenom a Grosjeanom. Massa naopak predviedol zbytočný kontakt s Vandoornom po výjazde z boxov pod Safety Carom, kedy bolo jasné, že to pred Safety Car čiarou nestihol a bude musieť pozíciu odovzdať. Potom narazil ešte aj do Magnussena, ktorý ho predbiehal už pod zelenými vlajkami. WTF, najskúsenejší pilot?

8. Haas – Romain Grosjean (P9), Kevin Magnussen (DNF)
Hlavne Magnussena nám je ľúto, včera si body naozaj zaslúžil. Predviedol zopár ostrých, no úspešných manévrov na Massu a Ocona. Bol aj prvý, kto si vyžiadal suché pneumatiky, vďaka čomu sa cez boxy dostal pred tímového kolegu.

Nakoniec ho však odstavili technické problémy a bol to Romain, kto priniesol body. Hoci po nespočetných výletoch do únikových uličiek počas trénigov tomu nič nenasvedčovalo.

9. Sauber –  Pascal Wehrlein (P12), Marcus Ericsson (DNF) 
Marcus Ericsson nedokončil po tom, ako sa roztočil na Andersonovom moste. Chvíľku to vyzeralo, že auto chytí, ale nakoniec ho odnieslo až do bariéry a zapríčinil výjazd posledného Safety Caru. To sa samozrejme nepáčilo Lewisovi Hamiltonovi, ktorý tak prišiel o svoj náskok pred Ricciardom.

Rozhodnutie zavolať reálny Safety Car namiesto virtuálneho však bolo správne. Maršáli počkali, kým sa pole zíde dokopy a následne mali viac než 2 minuty bezpečného priestoru medzi posledným autom a čelom pretekov.

10. Ferrari Sebastian Vettel (DNF), Kimi Raikkonen (DNF)
Och, och, och… Úplná katastrofa. Raikkonen mal výborný štart a vyzeralo to, že prvú zákrutu môže vykrúžiť ako najrýchlejší pilot. Viaceré zábery ukázali, že sa k Verstappenovi trochu približoval, hoci mal k ľavej bariére poriadne ďaleko a miesto mohol využiť. Nešlo však o nič nebezpečné.

To Vettel hneď po horšom štarte zamieril smer Verstappen, ktorého by zrejme ubránil… ak by mal Max naľavo miesto a mohol uhnúť. Lenže tam bol Raikkonen. Masívny crash, za ktorý si Vettel môže sám. Nečudovali by sme sa ani dodatočnej penalizácii, no chápeme, že FIA nechce zasahovať do šampionátu a kolíziu vyhodnotila ako „racing incident“. Ferrari sa potrestalo samé.

A poriadne strápnilo, keď po pretekoch hádzali vinu na Verstappena. O tom však až v zajtrajšom článku. Vettel zrejme auto stratil, kedže mu pod zadné kolesá tiekla chladiaca kvapalina.